Kas on õige aeg valida elektriauto?

Elektriautode populaarsus kasvab kiiresti nii maailmas kui ka Eestis. Elektriautode koguturg Euroopas ulatub praegu 11,2 miljoni autoni, millele lisandus 2023. aastal 3,2 miljonit. Elektriauto tööstuse aktuaalsuse analüüsimiseks konsulteeris Elektrumi Energiatõhususe Osakond erinevate autotööstuse ekspertidega teemal "Kas on aeg valida elektriauto?". 


Baltimaad ühendavad jõud nullheitega sõidukite kasutuselevõtuks
Elektriautode areng Baltikumis on aeglasem kui teistes riikides, kus on kõrgemad toetused, kuid müüt, nagu oleks elektromobiilsus täielikult seiskunud, ei vasta tõele, rõhutab Moller Baltic Import tegevjuht Ilze Grase-Ķibilde. Elektromobiilsuse valdkonnas Balti riikide vahelise tihedama koostöö edendamiseks ja nullheidetega sõidukite laialdase levimise tagamiseks on loodud Baltimaade Säästva Liikuvuse Liit (Baltic Sustainable Mobility Alliance). See mittetulundusühing esindab erinevaid tuntud autotööstuse brände maailmas, kes samuti propageerivad säästlikkust.
Liidu eesmärk on: nullheitkogusega sõidukite kasutuselevõtu edendamist kõikides transpordiliikides, elektriautode laadimisinfrastruktuuri kättesaadavavuse parendamine, ettevõtete ja riigiasutuste julgustamist üleminekuks elektriautodele. 


Elektriautode tulevikupotentsiaal
Hetkel on Euroopas saadaval 500 000 avalikku laadimisporti, kuid aastaks 2025 oodatakse selle arvu kasvu miljonini. Hetkel on Eesti teedel registreeritud 6592 elektrisõidukit ning prognoosid näitavad, et 2025. aastal võib Eestis olla ligi 17 000 elektrisõidukit ja 2030. aastal juba vähemalt 50 000 elektrisõidukit. Andrus Liivandi, Elektrum Eesti juhatuse liikme, sõnul on 2030. aastaks iga 10 –15 elektriauto kohta vaja vähemalt ühte avalikku laadimisakohta, kas kontori lähedal või kiiremaks laadimiseks maanteel sõites. Elektrum Drive'i laadimisvõrgustik alustas oma tegevust 2019. aastal ning 2030. aastaks on Elektrum Drive'l plaanis rajada Eestisse ligi 1000 laadimispunktist koosnev avalik laadimisvõrk.
Millised on elektromobiilsuse väljakutsed? Kuigi tootmiskulud vähenevad ja nõudlus ning elektriautode mudelite arv kasvavad, siis kriitilise massini jõudmiseks peavad auto hinnad ning pankade intressimäärad ikkagi langema ja elektriautode tagasiostuväärtus peab stabiliseeruma. 


Elektriautode keskkonnamõju
Elektriauto koosseisu kuuluvate materjalite hankimise etapp avaldab mõju kliimale, tervisele, ökosüsteemile ja loodusvarade kasutamisele, kuid võrreldes sisepõlemismootoriga autoga vajab elektriauto oluliselt vähem kriitilisi materjale, selgitab Alexander Shchedrov, Riia Tehnikaülikooli teadur.
"Elektriautode ressursside hankimise ja tootmise etapis on elektriautode keskkonnamõju suurem kui sisepõlemismootoriga autode oma, kuid kogu elukaare jookusl on elektriautod puhtamad, kuna nende eluea jooksul ei teki teisi CO2 heitmeid," ütleb A. Shchedrov.
"Elektriautod on väga energiatõhusad, kuni 90% salvestatud energiast saab kasutada sõitmiseks,  samas kui sisepõlemismootoriga auto sama näitaja on parimal juhul 40%. Elektriauto lõplik jalajälg sõltub oluliselt aku tootmiseks ja sõitmiseks kasutatud energia CO2 jalajäljest ning auto suurusest. Erinevates autosegmentides kaalub tüüpiline luksuselektriauto peaaegu kaks korda rohkem kui  väike elektriauto, ning aku võib kaaluda umbes kolm korda rohkem," selgitab A. Shchedrov. 


Mida tuleks arvestada elektriauto ostmisel ja selle laadimise planeerimisel?
Elektriauto ostmist planeerides on oluline arvestada oma sõiduharjumusi – kui sageli autot kasutatakse, milliseid vahemaid tüüpilisel tööpäeval läbitakse, millal, kus ja kui sageli ning kui kaugele tehakse pikemaid sõite, kui pikaks ajaks auto parkima jäetakse ja kuhu?
"Täna salongides müüdavad elektriautod sõidavad ühe laadimisega 200-600 km. Statistikaameti järgi sõidab keskmine auto päevas 56km, seega tüüpiline autoomanik saab oma päevasõidud elektriautoga vägagi mugavalt tehtud. Isegi kasutajad, kes igapäevaselt kodus või tööl autot laadida ei saa, saavad nädalaks vajamineva energia laadida oma iganädalasel poekülastuse ajal. Pikemateks sõitudeks on kõik olulisemad teevõrgud kaetud kiirlaadijatega, mis laevad 20 minutilise puhkepausi ajal suurusjärgus 100-200 km sõiduulatust juurde," nendib Elektrumi e-mobiilsuse ekspert Martin Raadik. 


Elektrum Drive'i eesmärk on paigaldada aastaks 2030 Eestisse 1000 laadimispunkti. Olles üks suurimaid rohenergia tootjaid Baltikumis, on Elektrumi siht olnud alati müüa laadijates 100% taastuvat energiat. Arvestades et aastaks 2050 nõuab elektriautode laadimine ligikaudu 10% kogu Baltikumi energiatarbimisest, siis see on taastuvenergiaga elektriautode laadimine oluline osa kliimaneutraalsuse saavutamisest.